Saturday 21 September 2013

ႏိုင္ငံေရးအား အုပ္ခ်ဳပ္မႈတတ္ပညာ အၿဖစ္ရႈၿမင္သံုးသပ္ၿခင္း

ဂ်ာမန္ အဓိပတိ ဘစ္(စ)မာ့ခ္ (Bismarck) က ‘ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ သိပၸံ မဟုတ္ဘူး…..၀ိဇၨာ (အတတ္ပညာ တစ္ရပ္) ၿဖစ္တယ္’ ဟု ဂ်ာမနီ လႊတ္ေတာ္ ရိုင္း(စ)တဂ္ (Reichstag) ကိုေၿပာၾကားခဲ့သည္ဟု နာမည္ေက်ာ္သည္။ ဘစ္(စ)မာ့ခ္ ရည္ညႊန္းသည့္ အတတ္ပညာဆိုသည္မွာ စုေပါင္းဆံုးၿဖတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္ၿခင္း ႏွင့္ ၄င္းတို ့ကို အတည္ၿပဳခိုင္မာေစၿခင္းၿဖင့္ လူ ့ေဘာင္ေလာက အတြင္း ထိန္းသိမ္းၾကီးၾကပ္မႈကို က်င့္သံုးၿခင္းၿဖစ္သည့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအတတ္ပညာ (the art of government) ပင္ၿဖစ္သည္။ ဤကဲ့ သို ့အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္သည္ ေရွးေဟာင္း ဂရိ ယဥ္ေက်းမွ ုထြန္းကားစဥ္ကာလ ေ၀ါဟာရ၏ မူရင္းအဓိပၸါယ္မွ ေပၚထြန္းလာေသာ ႏိုင္ငံေရး၏ ဂႏ ၱ၀င္ေၿမာက္ အဓိပၸါယ္ဖြံ ့ဆုိခ်က္ ၿဖစ္တန္ရာသည္။ 

ႏိုင္ငံေရး ‘politics’ ဟူေသာ စကားလံုးသည္ ၿမိဳ ့ၿပ - ႏိုင္ငံ (city-state) ဟူေသာ မူရင္းအဓိပၸါယ္ရွိသည့္ ဂရိဘာသာစကား ေပါလစ္(စ) polis မွ ဆင္းသက္လာၿခင္းၿဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း ဂရိ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းသည္ မိမိကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကို ပိုင္ဆိုင္သည့္ လြတ္လပ္ေသာ ၿမိဳ ့ၿပ - ႏိုင္ငံ အစုအဖြဲ ့မ်ားအၿဖစ္ (ဟိုနား တစု၊ ဒီနားတစု) တကြဲတၿပားတည္ရွိခဲ့သည္။ ၄င္းတို ့အနက္ အၾကီးမားဆံုးႏွင့္ ၾသဇာအာဏာအရွိဆံုးမွာ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ သေႏၶတည္ေမြးဖြားရာ (the cradle of democratic government) အၿဖစ္ မၾကာခဏ တင္စားေဖာ္ၿပခံရသည့္ ေအသင္ (Athens) ၿဖစ္သည္။ ထိုသို ့ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေရး ဆိုသည္မွာ ေပါလစ္(စ) (polis) ၏ အေရးကိစၥမ်ားကို ရည္ညႊန္းသည္ဟု နားလည္ႏိုင္သည္။ တနည္းအားၿဖင့္ ေၿပာရမည္ဆိုလွ်င္ ‘ေပါလစ္(စ) ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာအေရး’ (what concerns the polis) သာၿဖစ္သည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ဤအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္၏ ေခတ္သစ္ပံုစံမွာ ‘ႏိုင္ငံေတာ္ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေရး’ (what concerns the state) ၿဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို ့ႏုိင္ငံေရးကို ရႈၿမင္သံုးသပ္ၾကပံု ကို ေန ့စဥ္ေၿပာဆိုသံုးစြဲေနၾက ရာတြင္ အထင္အရွားေတြ ့ၿမင္ႏိုင္သည္။ ဥပမာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၊ သမၼတ၊ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ စသည္ၿဖင့္ အစိုးရ အဖြဲ ့၏ ရာထူးတာ၀န္မ်ား ထမ္းေဆာင္ေနသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနသည္ ‘ _ are in politics’ ဟု၄င္း၊ ထုိကဲ့သို ့ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရန္ ၾကိဳးစားသူမ်ား (ဥပမာ - ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္သူမ်ား) ကို ႏိုင္ငံေရးေလာကသို ့၀င္ေရာက္လာသည္ ‘entering politics’ ဟူ၍၄င္း သံုးႏႈန္းေၿပာဆိုၾကၿခင္းၿဖစ္ သည္။ ယခုကဲ့သို ့ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္းခ်က္သည္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ဘာသာရပ္က ေရရွည္ တည္တံ့ခိုင္ ၿမဲေအာင္ ပံ့ပိုးေပးခဲ့ေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ တစ္ခုလည္းၿဖစ္သည္။ 

ႏိုင္ငံေရး၏ အဓိပၸါယ္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံုရႈၿမင္သံုးသပ္ၾကရာ၌ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ ‘ႏုိင္ငံေတာ္ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာအေရး’ ဟူေသာ အယူအဆမွာ ႏိုင္ငံေရး ဘာသာရပ္၏ ေရွးရိုးအစဥ္အလာ အယူအဆၿဖစ္သည္။ အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏ ၱရား ႏွင့္ အစိုးရ အဖြဲ ့၀င္စသည္တို ့ေပၚတြင္ ဦးတည္ခ်က္ထား ေလ့လာရန္ အားသန္လာေသာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ေလ့လာမႈကို ယခုကဲ့သို ့ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈတြင္ ေတြ ့ၿမင္ႏုိင္သည္။ ႏိုင္ငံေရး ကိုေလ့လာသည္ ဆုိသည္မွာ လုိရင္းအားၿဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (အစိုးရ) ကိုေလ့လာၿခင္း သို ့မဟုတ္ ပိုမုိ၍ က်ယ္ၿပန္ ့စြာဖြင့္ဆိုရလွ်င္ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာကို က်င့္သံုးမႈ (exercise of authority) ကို ေလ့လာၿခင္းၿဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို ့ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈကို ၾသဇာအရွိန္အ၀ါၾကီးမားေသာ အေမရိကန္လူမ်ိဳး ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ ေဒးဗစ္ အိ(စ)တန္ (၁၉၇၉၊ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ေသာ စာတမ္း၊ စာအုပ္မ်ား) ၏ စာေပ၊ အေရးအသားမ်ားတြင္ ၿပန္လည္ဆန္းသစ္ထားသည္။ ေဒးဗစ္ အိ(စ)တန္ က ႏိုင္ငံေရး ဆိုသည္မွာ ‘တန္ဖိုးမ်ားကို လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္ အညီ ခြဲေ၀ၿခင္း သို ့မဟုတ္ တန္ဖိုးမ်ားကို တရားဥပေဒ ႏွင့္ အညီ (တရား၀င္) ခြဲေ၀ၿခင္း’ (authoritative allocation of values) ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ၾကီးမားက်ယ္ၿပန္ ့ေသာ လူမွ ုအဖြဲ ့အစည္းမွ ဖိအားေပးမွ ုမ်ားကို ၿပန္လည္တံု ့ၿပန္ေၿဖရွင္းေသာ အစိုးရ၏ လုပ္ငန္းစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးပါ၀င္သည္။ အထူးသၿဖင့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား သို ့မဟုတ္ သက္သာေခ်ာင္လည္ေရး ကူညီေထာက္ပံ့ မႈမ်ား (benefits)၊ ဆုလာဘ္မ်ား (rewards) ႏွင့္ အၿပစ္ဒဏ္မ်ား (penalties) ကို ခြဲေ၀ ေနရာခ်ထားၿခင္းတို ့ ၿဖစ္သည္။ သို ့ၿဖစ္၍ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာႏွင့္ အညီခြဲေ၀ေသာ တန္ဖိုးမ်ား (Authoritative values) မွာ လူမွ ုအဖြဲ ့အစည္းအတြင္း က်ယ္က်ယ္ၿပန္ ့ၿပန္ ့လက္ခံႏိုင္ေသာ တန္ဖိုးမ်ားၿဖစ္ၿပီး ၄င္းတို ့ကို ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား အမ်ားက လုိက္နာက်င့္သံုးရသည္ဟု သတ္မွတ္ယူဆၾကသည္။ ဤကဲ့သို ရႈၿမင္သံုးသပ္ရာတြင္ ႏိုင္ငံေရးသည္ ‘မူ၀ါဒ သို ့မဟုတ္ လမ္းစဥ္’ (policy) ႏွင့္ ဆက္စပ္ မႈရွိသည္။ ဆုိလိုသည္မွာ လူမႈအသိုင္းအ၀ိုင္းအတြက္ လုပ္ေဆာင္မႈဆိုင္ရာ အစီအစဥ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ တရား၀င္ သို ့မဟုတ္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္ အညီ ခ်မွတ္ေသာ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္မ်ား ႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ၿခင္းၿဖစ္သည္။ 

သို ့ေသာ္ၿငားလည္း ဤအဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္၏ ထူးၿခားမႈမွာ ႏုိင္ငံေရး၏ သေဘာသဘာ၀ အေပၚ အလြန္အမင္း ကန္ ့သတ္ထားေသာ ရွ ုၿမင္သံုးသပ္ၿခင္းပင္ၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး ဆိုသည္မွာ အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏ ၱရား ေပၚတြင္ ဗဟိုခ်က္မတည္ေသာ လူမႈေပါင္းစပ္ဖြဲ ့စည္းၿခင္း စနစ္ၿဖစ္သည့္ ေပါ့လ္တီ (polity) အတြင္း ၿဖစ္ပ်က္၊ တည္ရွိေနၿခင္းၿဖစ္သည္။ [စကားခ်ပ္။ ။ ႏိုင္ငံေရး အာဏာကို က်င့္သံုးမႈၿဖင့္ စုစည္းတည္ေထာင္ထားေသာ လူမႈအသိုင္းအ၀ိုင္း ကို ေပါ့လ္တီ (polity) ဟုေခၚသည္။ အရစၥတုိတယ္ အေနၿဖင့္ အားလံုး၏ အက်ိဳးေက်းဇူး အတြက္ လူအမ်ားတို ့ကအုပ္ခ်ဳပ္ၿခင္း ကိုဆိုလိုသည္။] ထုိ ့ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရး ကို အစိုးရ ၀န္ၾကီးမ်ားရံုး၊ ဥပေဒၿပဳ လႊတ္ေတာ္ခန္းမ်ား၊ အစိုးရ ႒ာနမ်ား ႏွင့္ ထုိကဲ့သို ့ေသာ အဖြဲ ့အစည္း၊ ႒ာနမ်ားတြင္ က်င့္သံုးလုပ္ေဆာင္ၾကၿပီး ထုိကဲ့သို ့ေသာ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ အကန္ ့အသတ္ႏွင့္ သီးၿခားသတ္မွတ္ထားေသာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ မွတ္မွတ္သားသား ဆိုရလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ အစိုးရ ၀န္ထမ္မ်ား ႏွင့္ (လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရ႒ာန မ်ားတြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအေထြေထြေသာ ကိစၥရပ္မ်ားအတြက္) မဲဆြယ္သူမ်ား ပါ၀င္ပါတ္သက္ၾကသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ လူအမ်ားစု၊ အဖြဲ ့ အစည္း၊ ႒ာန အမ်ားစု ႏွင့္ လူမႈအဖြဲ ့အစည္း၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ အမ်ားစုကို ႏုိင္ငံေရး၏ ၿပင္ပရွိ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားဟု သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ ဤသို ့ဆုိလွ်င္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ႏွင့္ အၿခား ပညာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား၊ ရပ္ေရးရြာေရး ေဆာင္ရြက္ေသာ လူမွ ုအဖြဲ ့အစည္းမ်ား ႏွင့္ မိသားစုမ်ား စသည္တို ့သည္ ႏိုင္ငံေရးမဟုတ္ေသာ သို ့မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္မသက္ဆိုင္ေသာ (nonpolitical) အဖြဲ ့အစည္းမ်ားၿဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထုိအဖြဲ ့အစည္းမ်ားသည္ တိုင္းၿပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာလုပ္ရပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ပါတ္သက္မႈ မရွိၿခင္းေၾကာင့္ၿဖစ္သည္။ ထုိသို ့ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဦးတည္ေသာ လုပ္ရပ္တစ္ခုသာၿဖစ္သည္ဟု အထူးၿပဳကာရည္ညႊန္း ေဖာ္ၿပၿခင္းသည္ သိသိသာသာ တုိး၍အေရးပါလာေသာ ေခတ္သစ္လူေန မႈအေပၚ ႏိုင္ငံတကာ သို ့မဟုတ္ ကမာၻအႏံွ ့မွၾသဇာသက္ေရာက္လာမႈ မ်ားကို မသိက်ိဳးကၽြန္ၿပဳရာေရာက္သည္။ ဥပမာ ကမာၻႏွင့္အ၀ွမ္း ပ်ံ ့ႏွံ ့လာေသာ နည္းပညာ ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ရင္းႏွီးၿမဳပ္ႏွံ၍ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ၾကေသာ စီးပြားေရး ကုမၸဏီမ်ား စသည္ တို ့ၿဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို ့ဖြင့္ဆုိေသာ ႏိုင္ငံေရး၏ အဓိပၸါယ္သည္ တိုင္း(ၿပည္) - ႏိုင္ငံ (nation-state) ကို ကမာၻ ့အေရးကိစၥမ်ားတြင္ လြတ္လပ္ေသာ အဖြဲ ့အစည္း တစ္ခုအၿဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အခ်ိန္ကာလမ်ားဆီမွ အၾကြင္းအက်န္ တစ္ခုသာၿဖစ္သည္။ ထို ့အၿပင္ ရႈပ္ေထြးေသာ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းမ်ားကို စီမံခန္ ့ခြဲေသာ အလုပ္သည္ အစိုးရ တစ္ခုတည္းကသာ ရိုးရိုးရွင္းရွင္း ကုိင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ၿခင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အစိုးရႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား ႏွင့္ ပုဂၢလိကက႑ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား ကပါ ပါ၀င္ပါတ္သက္လာသည္ကို ပို၍အသိအမွတ္ၿပဳလာၾကသည္။ ထိုၿဖစ္ရပ္က အစိုးရ (government) အား အုပ္ခ်ဳပ္မႈ (governance) ၿဖင့္ အစားထိုးလာၿခင္းခံရသည္ ဟူသည့္ အယူအဆတြင္ ထင္ဟပ္ေနသည္။ 

သို ့ေသာ္ၿငားလည္း ဤကဲ့သို ့အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမႈကို ထပ္၍ အက်ဥ္းခ်ံဳ ့ႏိုင္ေသးသည္။ ထုိကဲ့သို ့ အက်ဥ္းခ်ံဳ ့လိုမႈကို ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္ ကို ပါတီႏိုင္ငံေရး ႏွင့္ ညီမွ်ၿခင္းထိုးတတ္သည္တြင္ အထင္အရွားေတြ ့ႏိုင္သည္။ တနည္းဆိုရလွ်င္ ႏိုင္ငံေရး ကမာၻသည္ ၀ါဒေရးရာ ယံုၾကည္မႈမ်ား အေပၚေထာက္ခံ ႏုိးၾကားမႈၿဖင့္ ႏိုင္ငံေရး သို ့မဟုတ္ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ပါ၀င္ပါတ္သက္သူမ်ား (state actors) ႏွင့္ ထိုအယူ၀ါဒ တို ့ကို တရား၀င္ အေၿခတက် တည္ရွိေသာ အဖြဲ ့အစည္း ဥပမာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ တခုမွတဆင့္ ၿမ ွင့္တင္ရန္ ၾကိဳးစားသူတုိ ့အတြက္သာ ကန္ ့သတ္ထားသည္။ ဤကဲ့သို ့အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုမႈတြင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကိုႏိုင္ငံေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သူမ်ားၿဖစ္ၿပီးေဖာ္ၿပၿပီး အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားကို ဘက္မလိုက္ပဲ ၾကားေနၿပီး ပညာသည္ပီသစြာက်င့္ၾကံေနသ၍ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မသက္ဆိုင္သူမ်ားအၿဖစ္ ရႈၿမင္သည္။အလားတူစြာပင္ ဥပေဒေရးရာ စီရင္ဆံုးၿဖတ္ရာတြင္ အဂတိ လိုက္စားမႈမရွိပဲ ရရွိႏိုင္ေသာ သက္ေသအေထာက္အထားၿဖင့္ စီရင္ဆံုးၿဖတ္ေနသေရြ ့တရား သူၾကီးမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးႏွင့္မသက္ဆိုင္သူမ်ား အၿဖစ္ယူဆႏိုင္သည္။ သို ့ေသာ္ၿငားလည္း တရားစီရင္ခ်က္သည္ ပုဂၢိဳလ္ေရးဘက္လိုက္မႈမ်ား၏ သို ့မဟုတ္ အၿခားဘက္လိုက္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့ ၏လႊမ္းမိုးၿခင္းခံရေသာ စီရင္ခ်က္ၿဖစ္ပါက ထိုတရားသူၾကီးတို ့ကို ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ပါ၀င္ပါတ္သက္မႈရွိသည္ဟု စြပ္စြဲႏိုင္သည္။ 

ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေရးကိစၥမ်ား အၾကား ဆက္စပ္ေနမႈသည္ အႏႈတ္လကၡဏာရွိေသာ သို ့မဟုတ္ ရႈံ ့ခ်ကဲ့ရဲ့ေသာ သေဘာတရားမ်ား မၾကာခဏ ဆက္တိုက္ဆိုသလို ႏိုင္ငံေရးတြင္ တြဲဖက္ပါရွိလာရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းကို ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုရာတြင္လည္း အကူအညီေပးသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူအမ်ား၏စိတ္ထဲတြင္ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၏ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ႏွင့္ နီးနီးကပ္ကပ္ ဆက္စပ္မႈရွိေနသည္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း အားမနာတမ္း ေၿပာရမည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားသည္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ရည္မွန္းခ်က္ကို ၀ါဒေရးရာ ယံုၾကည္မႈ ႏွင့္ တုိင္းသူၿပည္သားတုိ ့အတြက္ ၀န္ေဆာင္ေပးမႈမ်ားစသည့္ စကားလံုးလွလွမ်ားကို ေဖာေဖာၾကြယ္ၾကြယ္သံုးစြဲ ေဟာေၿပာမႈ၏ ေနာက္တြင္ဖံုးကြယ္ထားေသာ မိမိအာဏာရရွိေရး ၾကိဳးပမ္းသည့္ လူလိမ္လူညာမ်ား (power-seeking hypocrites) အၿဖစ္ မၾကာခဏ ေတြ ့ၿမင္ ႏိုင္သည္။ အဂတိလိုက္စားမႈ ႏွင့္ မရိုးသားမႈ သာဓကအခ်ိဳ ့ကို မီဒီယာ သတင္းေလာကမွ ပိုမိုထိေရာက္စြာ မီးေမာင္းထုိးၿပကာ ၿပင္းၿပင္းထန္ထန္ ထုတ္ေဖာ္မႈတုိ ့ ေၾကာင့္ ထုိကဲ့သို ့သိနားလည္ထားမႈကို ယေန ့ေခတ္တြင္ ပိုမို၍လက္ခံလာၾကသည္မွာ အမွန္စင္စစ္ပင္ၿဖစ္သည္။ ထိုၿဖစ္ရပ္တို ့မွႏိုင္ငံေရး ဟူသည္ကို ဆန္ ့က်င္ေသာ (anti-politics) အၿဖစ္အပ်က္၊ အေၾကာင္းအၿခင္းအရာကို ေပၚထြန္းလာေစသည္။ သမရိုးက် ႏိုင္ငံေရးဘ၀၏ လူပုဂၢိဳလ္တို ့ႏွင့္ လုပ္ေဆာင္မႈဆိုင္ရာယႏ ၱရားတို ့ကို ယခုကဲ့သို ့ၿငင္းပယ္၊ လက္မခံႏိုင္ၿခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရး ဆိုသည္မွာ မိမိကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေသာ (self-serving)၊ မီးစတဘက္ ေရမႈပ္တဘက္ ၿဖစ္ေသာ (two-faced)၊ အဂတိလိုက္စားေသာ (unprincipled) လုပ္ရပ္တစ္ခု သာၿဖစ္သည္ ဟူေသာ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈတြင္ အေၿခတည္သည္။ ယခုကဲ့သို ့ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈကို ဂုဏ္သေရ ပ်က္ေစေသာ စာပိုဒ္မ်ား ဥပမာ [လုပ္ငန္းခြင္တြင္ မိမိ၏ ရာထူးအားဏာကို ခုတံုးလုပ္ကာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္ ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္မႈမ်ားရွိေသာ] ရံုးတြင္း ႏိုင္ငံေရး (office politics) ႏွင့္ [ပါတီတစ္ခု သို ့မဟုတ္ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းတစ္ေယာက္ ကုိေထာက္ခံရန္ စည္းရံုးလႈပ္ရွားၿခင္း သို ့မဟုတ္ ဖိအားေပးၿခင္းစသည့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ိဳးၿဖစ္သည့္] ႏိုင္ငံေရးလုပ္ၿခင္း (politicking) စသည္တို ့ ကို သံုးစြဲရာတြင္ အထင္အရွား ေတြ ့ၿမင္ႏုိုင္သည္။ ထုိကဲ့သို ့ေသာ ႏိုင္ငံေရး၏ သေဘာတရားကို နစ္ကိုလို မက္ကီးယဗဲလီ(Niccolo Machiavelli) [အီတာလွ်ံ လူမ်ိဳး စာေရးဆရာ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသမား (၁၄၆၉-၁၅၂၇)] ၏ စာေပမ်ားတြင္ တခါတရံ ၿပန္လည္ေၿခရာခံ၍ ေတြ ့ရွိႏိုင္သည္။ ၄င္း၏ (ေတာ္၀င္) မင္းသား (The Prince) ဟူေသာ စာအုပ္တြင္ ႏိုင္ငံေရး၏ တိတိက်က် ၿဖစ္ရပ္မွန္ အေၾကာင္းၿခင္းရာမ်ားကို ထုတ္ေဖာ္မိတ္ဆက္ခဲ့ၿပီး ေကာက္က်စ္၊ ရက္စက္၍ လိမ္ညာလွည့္ၿဖားတတ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တို ့က ထုိသေဘာတရား၊ အယူအဆမ်ားကို သတိထားမိကာ အသံုးခ်ခဲ့ၾကသည္။ 

ထိုကဲ့သို ့ႏိုင္ငံေရးကို အဆိုးၿမင္ၿခင္းသည္ အေၿခခံ လစ္ဘရယ္ အယူအဆကို ေရာင္ၿပန္ဟပ္ေစသည္။ လူတို ့သည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ၿခင္းအားၿဖင့္ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကိုၾကည့္သည္၊ ႏိုင္ငံေရးအာဏာ သည္ ေဖာက္လြဲေဖာက္ၿပန္ ၿဖစ္ေစသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လက္၀ယ္အာဏာရွိသူတို ့အေနၿဖင့္ မိမိကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္ ရာထူးအာဏာကို အသံုးခ်ၿပီး အၿခားသူတုိ ့အတြက္ အက်ိဳးယုတ္ေစေသာ လုပ္ရပ္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရန္ ႏိုင္ငံေရး အာဏာက အားေပးအားေၿမာက္ ၿပဳေသာေၾကာင့္ၿဖစ္သည္။ ထုိၿဖစ္ရပ္ကို ေလာ့ဒ္ အက္တန္ (၁၈၃၄-၁၉၀၂) ၏ ဆိုရိုးစကားတြင္ ‘အာဏာသည္ ေဖာက္လြဲေဖာက္ၿပန္ ၿဖစ္တတ္သည္၊ အၾကြင္းမဲ့အာဏာ သည္ အဆံုးတိုင္(အၾကြင္းမဲ့) ေဖာက္ၿပန္သည္’ ဟူ၍ ေကာင္းစြာလွစ္ဟ ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။ သို ့ေသာ္ၿငားလည္း ႏိုင္ငံေရးကို ဤကဲ့သို ့ ရႈၿမင္သူ အနည္းအက်င္းသာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ သို ့မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ လုပ္ေဆာင္မႈသည္ လူမႈအဖြဲ ့ အစည္းတည္ရွိေနၿခင္း၏ ေရွာင္လြဲ၍မရေသာ တည္ၿမဲသည့္ လကၡဏာ တစ္ရပ္ၿဖစ္သည္ကို သံသယရွိၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရးသမား တို ့ကို မည္သို ့ပင္ ေငြေပး၍ရသည္၊ လာဘ္ထုိး၍ရႏိုင္သည္ ၿဖစ္ေစ ေယဘုယ်အားၿဖင့္ လက္ခံထားသည့္ အရာတစ္ခုမွာ (လက္ခံရန္ ဆႏၵမရွိလွ်င္ေသာ္မွ) ထိုသူတို ့သည္ ကၽြႏု္ပ္တို ့ႏွင့္ အၿမဲ အတူရွိေနၿခင္းၿဖစ္သည္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္အညီ တန္ဖိုးမ်ားကို ခြဲေ၀ရန္အတြက္ စနစ္တစ္မ်ိဳးမ်ဳိး သို ့မဟုတ္ အစီအစဥ္ တစ္မ်ိဳးမိ်ဳးမရွိလွ်င္ အေစာပိုင္းမွ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းအတြင္း သေဘာတူညီခ်က္ (social-contract) ဆုိင္ရာ သီအုိရီ ပညာရွင္မ်ား ၿငင္းခံုေဆြးေႏြးၾကသကဲ့သို ့လူ ့အဖြဲ ့အစည္းသည္ လံုး၀ၿပိဳကြဲသြားၿပီး တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး တိုက္ခုိက္ေနၾကသည့္ ၿပည္တြင္းစစ္ၿဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထို ့ေၾကာင့္ မိမိတို ့လုပ္ေဆာင္ရမည့္ တာ၀န္မွာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးတို ့ကို အဆံုးသတ္၊ ရပ္တန္ ့မသြားေစပဲ အစိုးရ၏ အာဏာ သို ့မဟုတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို အလြဲသံုးစား ၿပဳလုပ္ခ်င္း မခံရေအာင္ေသခ်ာေစသည့္ စိစစ္မႈမ်ား ႏွင့္ ကန္ ့သတ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားရွိသည့္မူေဘာင္ အတြင္းတြင္ ႏိုင္ငံေရးကို က်င့္ၾကံေဆာင္ရြက္ေစရန္ ၿဖစ္သည္။ 

Andrew Heywood ၏ Politics ကို တိုက္ရိုက္ၿပန္ဆုိသည္။

No comments: