Saturday 21 September 2013

ႏိုင္ငံေရးအား ၿပည္သူ ့ေရးရာ ကိစၥရပ္မ်ားအၿဖစ္ ရႈၿမင္သံုးသပ္ၿခင္း

ႏိုင္ငံေရး အေပၚ မတူညီေသာ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံု ေလးမ်ိဳးရွိသည့္ အနက္ ပိုမိုက်ယ္ၿပန္ ့ၿပီး ဒုတိယေၿမာက္ၿဖစ္ေသာ သံုးသပ္မႈမွာ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ အစိုးရ ႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ (သို ့မဟုတ္) အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ (အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အတတ္ပညာ) ဟူေသာ က်ဥ္းေၿမာင္းသည့္ နယ္ပယ္ကိုေက်ာ္လြန္ၿပီး ႏုိင္ငံေရးအား ‘အမ်ားၿပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ’ (public life) သို ့မဟုတ္ ‘ၿပည္သူ ့ေရးရာ ကိစၥရပ္မ်ား’ (public affairs) အၿဖစ္ ရႈၿမင္သံုးသပ္ၿခင္းၿဖစ္သည္။ တနည္းအားၿဖင့္ ‘ႏိုင္ငံေရးႏွင့္သက္ဆုိင္ၿခင္း’ ႏွင့္ ‘ႏိုင္ငံေရးႏွင့္မသက္ဆိုင္ၿခင္း’ တို ့၏ၾကားမွ ကြဲၿပားၿခားနားမႈသည္ ၿပည္သူ ့ေရးရာ (၀ါ) အမ်ား ၿပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ နယ္ေၿမ (public sphere) ႏွင့္ ပုဂၢလိက (၀ါ) ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ နယ္ေၿမ (private sphere) တို ့အၾကားရွိ အပိုင္းအၿခားၿဖင့္ တထပ္တည္း က်ေနၿခင္းၿဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို ့ေသာ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈကို နာမည္ေက်ာ္ ဂရိလူမ်ိဳး ေတြးေခၚပညာရွင္ အရစၥတိုတယ္၏ စာအုပ္၊ စာေပမ်ားတြင္ မၾကာခဏ ၿပန္လည္ေၿခရာခံ၍ ေတြ ့ရွိႏိုင္သည္။ ၄င္းက သူ၏ ႏိုင္ငံေရး ဟူေသာ စာအုပ္တြင္ ‘လူဆုိသည္မွာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀အားၿဖင့္ ႏိုင္ငံေရး သတၱ၀ါ တစ္မ်ိဳးၿဖစ္္သည္’ ဟု အတိအလင္း ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။ သူဆိုလုိသည္မွာ လူသားတို ့သည္ ႏုိင္ငံေရး (ရွိေသာ) အသိုင္းအ၀ိုင္း (political community) တြင္သာ ေကာင္းမြန္ေသာ ဘ၀ ‘the good life’ (အရစၥတိုတယ္၏ ‘The good life’ သီအိုရီ အက်ဥ္း ။ ။ လူသားပီပီ ဆင္ၿခင္တံုတရားႏွင့္အညီ ေကာင္းစြာ ၿပဳမူက်င့္ၾကံ၊ ေနထုိင္ၿခင္း) ကိုရွင္သန္ ေနထုိုင္ႏုိင္သည္ ဟူ၍ ၿဖစ္သည္။ ဤရႈေထာင့္မွၾကည့္ေသာအခါ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ တရားမွ်တမႈရွိေသာ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း (just society) ကို ဖန္တီးၿခင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ က်င့္၀တ္ႏွင့္ညီေသာ လုပ္ေဆာင္မႈတစ္ရပ္ (ethical activity) ၿဖစ္သည္။ ထိုသည္မွာ အရစၥတိုတယ္ ရည္ညႊန္းေသာ သိပၸံပညာရပ္ ၏ ဆရာသခင္ (master science) ပင္ၿဖစ္သည္။ 

သို ့ေသာ္လည္း (ကၽြႏ္ုပ္တို ့အေနၿဖင့္) ၿပည္သူ ့ေရးရာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား ႏွင့္ ပုဂၢလိက (၀ါ) ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ား အၾကား မည္သည့္ေနရာတြင္ စည္းတား ပိုင္းၿခား သင့္သနည္း။ အမ်ားၿပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ၿပည္သူ ့ေရးရာ နယ္ပယ္ (public realm) ႏွင့္ ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ား ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ပုဂၢလိက နယ္ေၿမ (private realm) တို ့အၾကားရွိ ေရွးရိုးအစဥ္အလာအရ ကြဲၿပားၿခားနားမႈသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ (state) ႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာ အရပ္ဘက္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း (civil society) အၾကားရွိ အပိုင္းအၿခားၿဖင့္ ကိုက္ညီမႈရွိသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေရးပါေသာ အေၿခခံ အဖြဲ ့အစည္းၾကီးမ်ား (institutions of the state) - အစိုးရအဖြဲ ့၊ ခံုရံုး၊ တရားရံုးမ်ား၊ ရဲတပ္ဖြဲ ့၊ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း လံုၿခံေရး စနစ္ စသည္မ်ား - သည္ လူ ့အသိုင္းအ၀ိုင္းကို တစုတစည္းတည္း စုစုစည္းစည္း၊ ညီညီညြတ္ညြတ္ရွိေနေစရန္ တာ၀န္ရွိသည့္ သေဘာေၾကာင့္ ၄င္းတို ့အား ၿပည္သူ ့ေရးရာအဖြဲ ့အစည္းမ်ား အၿဖစ္သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ ထုိ ့အၿပင္ ၄င္း အဖြဲ ့အစည္းၾကီးမ်ားကို တုိင္းသူၿပည္သား တို ့ထံမွ ေကာက္ခံရရွိေသာ အခြန္အခမ်ားၿဖင့္ ေထာက္ပံ့ထားၿခင္းလည္း ၿဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေသာ အရပ္ဘက္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း ႏွင့္ ၿခားနားခ်က္မွာ ထိုအဖြဲ ့အစည္းတို ့သည္ အဒ္မန္ဒ္ ဘာ့ခ္ (Edmund Burke (၁၇၂၉-၉၇): ဒပ္ဗလင္တြင္ ေမြးဖြားသူ ယူေက ႏိုင္ငံေရး သီအိုရီပညာရွင္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးၿဖစ္သူ) က ‘တပ္စိပ္ ကေလးမ်ား’ (little platoons) ဟုေခၚဆိုသည့္ မိသားစု ႏွင့္ သဟာယ အစုအဖြဲ ့မ်ား၊ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား၊ အားကစား အသင္းအဖြဲ ့ မ်ား ႏွင့္ ရပ္ေရးရြာေရး အဖြဲ ့မ်ား စသည့္္ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီတို ့က စုစည္း တည္ေထာင္ကာ လူအမ်ားရံပံုေငြတို ့ၿဖင့္ ေထာက္ပံ့ထားသည့္ အဖြဲ ့အစည္းမ်ားၿဖစ္သည္။ ၄င္းအဖြဲ ့အစည္းမ်ားသည္ ပိုမိုက်ယ္ၿပန္ ့ေသာ လူ ့အသိုင္းအ၀ိုင္း၏ အကိ်ဳးအတြက္ မရည္ရြယ္ပဲ မိမိတုိ ့ကိုယ္ပိုင္ ဦးတည္ခ်က္မ်ား ႏွင့္ အက်ိဳးေက်းဇူး တစံုတရာတို ့အတြက္ ရည္ရြယ္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ပုဂၢလိက အဖြဲ ့အစည္းမ်ားၿဖစ္ၾကသည္။ ဤကဲ့သို ‘့အမ်ားၿပည္သူေရးရာ/ပုဂၢလိက ေရးရာ’ ကြဲၿပားၿခားနားမႈအေပၚ အေၿခခံ၍ ႏိုင္ငံေတာ္၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား ႏွင့္ ၿပည္ သူ ့ေရးရာ အဖြဲ ့အစည္းမ်ားက ေကာင္းစြာ က်င့္ၾကံေဆာင္ရြက္ရေသာ တာ၀န္၊ ၀တၱရားမ်ား၌သာ ႏိုင္ငံေရးကို နယ္နိမိတ္ ကန္ ့သတ္ ပိုင္းၿခားထားသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ ေယာက္ခ်င္းစီက စီမံခန္ ့ခြဲႏိုင္ၿပီး အမွန္တကယ္လည္း စီမံခန္ ့ခြဲၾကေသာ လူမႈဘ၀၏ အခ်ိဳ ့အစိတ္ အပိုင္းမ်ား (စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ အႏုပညာေရးရာ ကိစၥမ်ား စသည္ၿဖင့္) သည္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပင္ ‘ႏိုင္ငံေရးႏွင့္မသက္ဆိုင္ေသာ’ ကိစၥရပ္မ်ားပင္ၿဖစ္သည္။ 

အၿခား ‘ၿပည္သူ ့ေရးရာ/ပုဂၢလိက ေရးရာ’ ပုိင္းၿခားထားမႈ ပံုစံတစ္မ်ိဳးကို ပိုမို၍မထင္ရွား ေသာ ကြဲၿပားၿခားနားမႈၿဖင့္ တခါတရံ သတ္မွတ္ဖြင့္ဆိုထားသည္။ အမည္အားၿဖင့္ဆိုရေသာ္ ‘ႏိုင္ငံေရး ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ (ကိစၥရပ္မ်ား)’ ႏွင့္ ‘ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ား’ ဟူ၍ ပိုင္းၿခားထားၿခင္း ၿဖစ္သည္။ (ပံု ၁.၁ ကို ၾကည့္ပါ) လြတ္လပ္ေသာ အရပ္ဘက္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း ကို ႏိုင္ငံေတာ္ (အဖြဲ ့အစည္း) မ်ားမွ သီးၿခား ခြဲထုတ္ကာ သိၿမင္ႏိုင္ေသာ္လည္း ၄င္းတြင္ လူအမ်ား လက္ခံထားေသာ ‘ၿပည္သူ ့ေရးရာ’ (public) အဖြဲ ့အစည္းမ်ားဟု ထင္ၿမင္ယူဆရသည့္ အဖြဲ ့ အစည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့ပါ၀င္ေနသည္။ ထုိအဖြဲ ့အစည္းမ်ားသည္ အမ်ားၿပည္သူ အၾကားတြင္ လည္ပတ္လႈပ္ရွားေနၿပီး အမ်ားၿပည္သူတို ့က ၀င္ထြက္ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္သည့္ ထိန္းခ်ဳပ္ကန္ ့သတ္ မႈမ်ား မရွိသည္ ့အေရးပါေသာ အေၿခခံ အဖြဲ ့အစည္းၾကီးမ်ား (open institutions) ၿဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို ့ပိုင္းၿခားသတ္မွတ္မႈ၏ အေရးပါေသာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားမွ တစ္ခုမွာ ကၽြႏု္ပ္တို ့၏ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အယူအဆကို က်ယ္ၿပန္ ့သြားေစၿခင္း ၿဖစ္သည္။ အထူးသၿဖင့္ စီးပြားေရးကို ပုဂၢလိက နယ္ပယ္မွ ၿပည္သူ ့ေရးရာ နယ္ပယ္သို ့လႊဲေၿပာင္းၿခင္းၿဖစ္သည္။ သို ့ၿဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရး ပံုစံတစ္မ်ိဳးကို လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ေတြ ့ရွိႏိုင္သည္။ ဤကဲ့သို ့ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုက စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ ရပ္ေရးရြာေရး အစုအဖြဲ ့မ်ား၊ အားကစား အသင္းမ်ား ႏွင့္ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား ကဲ့သို ့ေသာ အဖြဲ ့အစည္းမ်ားကို ‘ၿပည္သူ ့ေရးရာ (public)’ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား အၿဖစ္မွတ္ယူေသာ္ လည္း ၄င္းမွာ ႏိုင္ငံေရး အေပၚ အကန္ ့အသတ္ႏွင့္ ရႈၿမင္ပံု တစ္ခုအၿဖစ္သာ တည္ရွိေန ေသးသည္။ ဤရႈေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံေရးသည္ ‘ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ’ ကိစၥရပ္မ်ား ႏွင့္ (ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ) အေရးပါသည့္ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား အေပၚ ကန္ ့သတ္၊ ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား မရွိေခ်။ ကန္ ့သတ္၊ ခ်ိဳးေဖာက္မႈ မ်ားလည္း မရွိသင့္ေပ။ ဤရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုက ႏိုင္ငံေရးကို အိမ္ေရွ ့တံခါး၀ အေရာက္တြင္ အမွန္တကယ္ပင္ ရပ္တန္ ့သြားေစသည္။ မိသားစု အေရး၊ အိမ္ေထာင္ေရး သို ့မဟုတ္ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ အေရးကိစၥမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးမရွိ၊ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မပါတ္သက္ ဆိုသည္ကို ရည္ညႊန္းေၾကာင္း အထူးသၿဖင့္ (အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ အမ်ိဳးသားမ်ားႏွင့္ တန္းတူ သာတူညီမွ် အခြင့္အေရးမ်ား ရရွိရမည္ဟူေသာ) အမ်ိဳးသမီး၀ါဒီ (Feminist) ေတြးေခၚေလ့လာသူမ်ားက ေထာက္ၿပၾကသည္။ ဥပမာ ႏိုင္ငံေရးသမားတို ့က ၄င္း တို ့၏ အလုပ္ႏွင့္ ပါတ္သက္ေသာ အၿပဳအမူ ႏွင့္ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ သို ့မဟုတ္ မိသားစုအတြင္း အမူအက်င္ ့တို ့အၾကား ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စည္းတား ပိုင္းၿခားထားတတ္ၿခင္းက ဤရႈၿမင္သံုး သပ္ပံုကို သိသာထင္ရွားေစသည္။ စနစ္တက် အမ်ိဳးအစား ခြဲၿခားၿပရမည္ ဆိုလွ်င္ ဥပမာအားၿဖင့္ မိမိ၏ ဇနီး၊ ခင္ပြန္းသည္ တို ့ကို လိမ္ညာ၊ လွည့္ၿဖားၿခင္း သို ့မဟုတ္ သား၊ သမီး မ်ားကို ရက္ရက္စက္စက္ ၿပဳမူဆက္ဆံၿခင္း တို ့ကို ‘ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ’ ကိစၥရပ္မ်ား အၿဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး ၄င္းအမူအက်င့္ တို ့သည္ အမ်ားၿပည္သူ ့ေရးရာကိစၥရပ္မ်ား ႏွင့္ပါတ္သက္ေသာ ၿပဳမူလုပ္ေဆာင္မႈမ်ား အေပၚ၌ သက္ေရာက္မႈ မရွိေၾကာင္း အိမ္တြင္းေရး အမူအက်င့္တို ့၏ ႏိုင္ငံေရးအရ အေရးပါမႈ ကို ထုိသူတို ့အေနၿဖင့္ ၿငင္းဆိုႏိုင္ၾကသည္။ 

ၿပည္သူ ့ေရးရာ (Public) ပုဂၢလိက (Private) ႏိုင္ငံေတာ္။ ။ အစိုးရ အဖြဲ ့ လြတ္လပ္ေသာ အရပ္ဘက္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း။ ။ လြတ္လပ္ေသာ (အစိုးရ အုပ္ထိန္းမႈ မွ ကင္းလြတ္ေသာ) အဖြဲ ့အစည္းမ်ား။ ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား၊ အားကစား အသင္းမ်ား၊ မိသားစုမ်ား စသည္ၿဖင့္ 

ၿပည္သူ ့ေရးရာ (Public) ပုဂၢလိက (Private) ၿပည္သူ ့ေရးရာ နယ္ပယ္။ ။ ႏိုင္ငံေရး၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၊ အလုပ္၊ အႏုပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ စသည္ၿဖင့္ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ နယ္ပယ္။ ။ မိသားစု ႏွင့္ အိမ္တြင္းေရး ကိစၥရပ္မ်ား 

(ပံု ၁.၁) ၿပည္သူ ့ေရးရာ/ပုဂၢလိက အပိုင္းအၿခား အေပၚ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံု ႏွစ္မ်ိဳး ႏိုင္ငံေရးအား အေၿခခံ 

‘ၿပည္သူ ့ေရးရာ’ လုပ္ေဆာင္မႈ တစ္ခုအၿဖစ္ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈက အၿပဳ သေဘာေဆာင္ေသာ သေဘာအၿမင္မ်ား သာမက အႏုတ္လကၡဏာ ေဆာင္ေသာ ထင္ၿမင္ယူဆမႈမ်ား ကိုပါ ေပၚထြန္းလာေစသည္။ အရစၥတိုတယ္ ၏ ေခတ္ကာလရွိ အစဥ္အလာ တစ္ခုတြင္ ႏိုင္ငံေရးကို ၄င္း၏ ‘အမ်ားၿပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ’ လကၡဏာရပ္ေၾကာင့္ ၿမင့္ၿမတ္ၿပီး အသိပညာေပးေသာ လုပ္ေဆာင္မႈတစ္ခု အၿဖစ္ ရႈၿမင္ၾကသည္။ ထိုသေဘာထားကို ‘လူသားတို ့ရွင္သန္ေနထိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္း (The Human Condition: 1958)’ စာအုပ္တြင္ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ အေရးအပါဆံုးေသာ လူသားတို ့၏ လုပ္ေဆာင္မႈပံုစံ ၿဖစ္ေၾကာင္း အက်ိဳးသင့္၊ အၾကာင္းသင့္ ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္းထားသူ ဟန္န အရန္ဒ္ (Hannah Arendt: ၁၉၀၆-၇၅) က အခိုင္အမာ ေထာက္ခံခဲ့သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဤလုပ္ေဆာင္မႈတြင္ လြတ္လပ္ၿပီး သာတူညီမွ်ရွိေသာ ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားတို ့အၾကားရွိ အၿပန္အလွန္ တုံ ့ၿပန္ဆက္စပ္မႈ ပါ၀င္ေနေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္သည္။ သို ့ၿဖစ္၍ ဤလုပ္ေဆာင္မႈက ဘ၀ကို အဓိပၸါယ္ရွိေစၿပီး လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္း၏ ထူးၿခားမႈကို ေသခ်ာခိုင္မာေစသည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ လုပ္ရပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္ၿခင္းသည္ မြန္ၿမတ္သည္ဟု ရည္ညႊန္းၾကေသာ သီအုိရီပညာရွင္မ်ား ၿဖစ္သည့္ ေယာန္ ယက္ အုိေစာ (Jean-Jacques Rousseau) ႏွင့္ ဂၽြန္ စက်ဳးယတ္ ေမလ္ (John Stuart Mill) တို ့ကလည္း အလားတူ ေကာက္ခ်က္ခ် ခဲ့ၾကသည္။ အုိေစာ (Rousseau) က ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသား အားလံုး၏ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား (၀ါ) ႏို္င္ငံေရးတြင္ တိုက္ရိုက္ ႏွင့္ စဥ္ဆက္မၿပတ္ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနမႈၿဖင့္သာ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ အမ်ားအက်ိဳး သို ့မဟုတ္ ၄င္းေခၚဆိုသကဲ့သို ့ ‘အားလံုး၏ ဆႏၵ’ ကို သယ္ပိုးႏိုင္သည္မွာ ေသခ်ာသေလာက္ ရွိသည္ဟူ သံုးသပ္ခဲ့သည္။ အမ်ားၿပည္သူ ့ေရးရာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္ၿခင္းသည္ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္း တို ့၏ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ၊ စိတ္ဓါတ္ေရးရာ ႏွင့္ အသိညဏ္ပညာ ဆိုင္ရာ တိုးတက္မႈတို ့ကို ၿမ ွင့္တင္ေပးေသာေၾကာင့္ အသိပညာေပးေသာ လုပ္ေဆာင္မႈဟုလည္း ေမလ္ (Mill) က ရႈၿမင္သံုးသပ္သည္။ သို ့ေသာ္ၿငားလည္း အထက္ပါ အယူအဆတို ့ၿဖင့္ ေၿပာင္ေၿပာင္တင္းတင္းပင္ ဆန္ ့က်င္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးကို အမ်ားၿပည္သူ ့ေရးရာ လုပ္ေဆာင္မႈအၿဖစ္ သတ္မွတ္ၿခင္းမွာ မလိုလားအပ္ေသာ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ ပံုစံတစ္မ်ိဳး ၿဖစ္သည္ဟုလည္း ရည္ညႊန္းေဖာ္ၿပၿခင္း ခံရသည္။ ပုဂၢလိက နယ္ပယ္သည္ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ခြင့္ရွိေသာ နယ္ေၿမၿဖစ္ၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရး လြတ္လပ္မႈ ႏွင့္ တသီးပုဂၢလ တာ၀န္၀တၱရား တို ့ရွိေနၿခင္းေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေသာ အရပ္ဘက္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ (အစိုးရ အဖြဲ ့အစည္းမ်ား) ထက္ သာ၍ ႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းသည္ဟု အထူးသၿဖင့္ လြတ္လပ္တရားမွ်တေရး သီအိုရီ ပညာရွင္မ်ား (Liberal theorists) က လွစ္ဟဖြင့္ဆိုၾကသည္။ ထိုကဲ့သို ့ပုဂၢလိက လြတ္လပ္မႈအေပၚ ပိုမို၍ ႏွစ္လိုၿခင္းကို ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ကို က်ဥ္းေၿမာင္းသြားရန္ ၾကိဳးပမ္းမႈမ်ားက သိသာထင္ရွားေစသည္။ မ်ားေသာအားၿဖင့္ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ားၿဖစ္သည့္ စီးပြားေရး၊ အားကစား ႏွင့္ မိသားစုဘ၀ (အိမ္တြင္းေရး) တို ့မွ ႏိုင္ငံေရးကို ခြဲထုတ္ထားလိုသည့္ ဆႏၵၿဖင့္ ေဖာ္ၿပၾကၿခင္း ၿဖစ္သည္။ ဤရႈေထာင့္မွ ၾကည့္ေသာအခါ ႏိုင္ငံေရးသည္ အမွန္ပင္ ေကာင္းက်ိဳးမၿပဳေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူတို ့၏ မိမိတို ့ဆႏၵရွိသလို ေရြးခ်ယ္လုပ္ကိုင္မႈကို ကန္ ့သတ္ပိတ္ပင္ေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္သည္။ ဥပမာ အားၿဖင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား အေနၿဖင့္ ၄င္းတို ့၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို မည္သို ့စီမံခန္ ့ခြဲသင့္သည္၊ မည္သည့္ အသင္းအဖြဲ ့မ်ားၿဖင့္ မည္ကဲ့သို ့ကၽြႏု္ပ္တို ့ယွဥ္ၿပိဳင္ ကစားသင့္သည္၊ ကၽြႏ္ုပ္တို ့၏ သား၊ သမီးမ်ားကို မည္ကဲ့သို ့ ၿပဳစုပ်ိဳးေထာင္သင့္သည္ စသည္ၿဖင့္ ႏိုင္ငံေရးက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ လာႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္သည္။ 

Andrew Heywood ၏ Politics ကို တိုက္ရိုက္ၿပန္ဆိုသည္။

No comments: