Saturday 21 September 2013

ႏိုင္ငံေရးအား ႏွစ္ဖက္ညိ ွႏႈိင္းလိုက္ေလ်ာၿခင္း ႏွင့္ ဘံုသေဘာတူညီမႈ တည္ေဆာက္ၿခင္း အၿဖစ္ ရႈၿမင္သံုးသပ္ၿခင္း

ႏိုင္ငံေရးအေပၚ မတူညီေသာ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံု ေလးမ်ိဳးရွိသည့္ အနက္ တတိယေၿမာက္ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုမွာ ႏိုင္ငံေရးကို မည္သည့္နယ္ပယ္တြင္ လိုက္နာက်င့္သံုးသည္ဆိုသည့္ ႏိုင္ငံေရးက်င့္သံုးသည့္ နယ္နိမိတ္ကို ပိုင္းၿခားသတ္မွတ္ၿခင္း တို ့ႏွင့္ မ်ားစြာ မသက္ဆိုင္ပဲ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္မ်ားကို မည္သို ့မည္ပံု ဆံုးၿဖတ္သည္ ဆိုသည္ႏွင့္သာ သက္ဆိုင္သည့္ ရႈၿမင္သံုးသပ္မႈ ၿဖစ္သည္။ အင္အားသံုးကာ ေၿပာင္ေၿပာင္တင္းတင္း အာဏာကိုအသံုးၿပဳ ေၿဖရွင္းၿခင္းၿပဳမည့္ အစား ႏွစ္ဖက္မွ်တစြာ ညိ ွႏႈိင္းလိုက္ေလ်ာၿခင္း၊ ၿဖန္ေၿဖၿခင္း ႏွင့္ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးၿခင္းတို ့ၿဖင့္သာ ေက်လည္ၿငိမ္းေအး ေစသည့္ ပ႗ိပကၡေၿဖရွင္းေရး နည္းလမ္းတစ္သြယ္ အၿဖစ္ ႏိုင္ငံေရးအား ရႈၿမင္ၿခင္းၿဖစ္သည္။ ၄င္းမွာ ႏိုင္ငံေရးအား ‘ၿဖစ္ေၿမာက္ ေအာင္ၿမင္ႏိုင္သည့္ အတတ္ပညာ (the art of the possible)’ အၿဖစ္ ရည္ညႊန္းေဖာ္ၿပေသာ အခါ ဆိုလိုသည့္ အဓိပၸါယ္ ၿဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို ့
ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုမွာ ေန ့စဥ္ေၿပာဆို သံုးစြဲရာတြင္  ပင္ကိုယ္ သေဘာသဘာ၀အားၿဖင့္ အေၿခခိုင္ တည္ရွိၿပီး ၿဖစ္သည္။ ဥပမာ - မၾကာခဏဆိုသလို ရည္ညႊန္းၾကေသာ စစ္ေရးကိုအသံုး
ၿပဳေၿဖရွင္းၿခင္း (‘military’ solution) ႏွင့္ဆန္ ့က်င္ၿပီး ပ႗ိပကၡ သို ့မဟုတ္ ၿပႆနာ တစ္စံုတစ္ရာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းၿဖင့္ အေၿဖရွာၿခင္း (‘political’ solution) ဟု ရည္ညႊန္းေဖာ္ၿပပါက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေဆြးေႏြး၊ ၿဖန္ေၿဖၿပီး ေၿပလည္ေၿဖရွင္း ၿခင္းကို ဆိုလိုသည္သာ ၿဖစ္သည္။ တဖန္ ထိုကဲ့သို ့ႏိုင္ငံေရးအား ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုကို အရစၥတိုတယ္၏ စာေပ၊ အေရးအသားမ်ားတြင္ ၿပန္လည္ေၿခရာခံ ေတြ ့ရွိႏို္င္သည္။ အထူးသၿဖင့္ ၾသဇာအာဏာရွိေသာ လူနည္းစုအုပ္စုိးေသာ စနစ္ (aristocratic) ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ (democratic) တုိ ့၏ လကၡဏာရပ္မ်ား ေပါင္းစပ္ပါ၀င္သည့္ ‘ေပါ့လ္တီ (polity)’ - အားလံုး၏ အက်ိဳးေက်းဇူးအတြက္ လူအမ်ားတို ့က
အုပ္ခ်ဳပ္ၿခင္း - သည္သာ အၿပစ္အနာအဆာ ကင္းစင္၍ အေကာင္းမြန္ဆံုးေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္
ၿဖစ္သည္ဟူေသာ ၄င္း၏ ယံုၾကည္မႈေပၚတြင္ ေၿခရာခံေတြ ့ရွိႏိုင္သည္။ ထုိရႈၿမင္သံုးသပ္မႈကို
ယေန ့ေခတ္တြင္ ၿပန္လည္ဆန္းသစ္ ထုတ္ေဖာ္သူ ေရွ ့ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအနက္မွ တစ္ဦးမွာ ဘားနာ့ဒ္ ခရစ္က္ (Bernard Crick) ၿဖစ္သည္။ ၄င္း၏ ဂႏ ၱ၀င္ေၿမာက္ ေလ့လာသံုးသပ္မႈၿဖစ္ေသာ ‘ႏုိင္ငံေရးအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ၿခင္း (In Defence of Politics)’ တြင္ ႏိုင္ငံေရးအား ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။

ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ရာ နယ္ေၿမတစိတ္တေဒသ အတြင္းရွိ (ေနထိုင္သူတို ့၏) မတူညီေသာ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား၊ ရည္သန္ရာမ်ားကို ၿဖန္ေၿဖ၊ ေပါင္းစည္းေပးသည့္ လုပ္ရပ္တစ္ခုၿဖစ္သည္။
လူ ့အသိုင္းအ၀ိုင္း တစ္ခုလံုး၏ ရွင္သန္ေရး ႏွင့္ သာယာစည္ပင္ေရး အေပၚ ၄င္းတို ့၏ အေရးပါ၊ အရာေရာက္မႈ အတိုင္းအတာကို မူတည္၍ ထုိသူတို ့အား အာဏာကို ခြဲေ၀ေပးၿခင္းၿဖင့္ ေၿပလည္ေအာင္
ညိ ွႏိႈင္းေပးၿခင္း ၿဖစ္သည္။ (ခရစ္က္၊ [၁၉၆၂] ၂၀၀၀: ၂၁)

သို ့ၿဖစ္၍ ဤရႈၿမင္သံုးသပ္မႈတြင္ ႏိုင္ငံေရး၏ ေသာ့ခ်က္သည္ အာဏာကို က်ယ္က်ယ္ၿပန္ ့ၿပန္ ့
ခြဲေ၀ ၿဖန္ ့က်က္ထားၿခင္း ၿဖစ္သည္။ ပ႗ိပကၡ ဆိုသည္မွာ ေရွာင္လႊဲ၍ မရႏိုင္သည္ကို သေဘာတူ လက္ခံသည့္ အတြက္ ခရစ္က္ က လူမႈေရး အစုအဖြဲ ့မ်ား ႏွင့္ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားမ်ား သို ့မဟုတ္ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္ ရည္သန္လႈပ္ရွားမႈမ်ား အေနၿဖင့္ အာဏာကို ရရွိပိုင္ဆိုင္လာ ၾကေသာအခါ ၄င္းတို ့အေနၿဖင့္ အခ်င္းခ်င္း ညိ ွႏႈိင္း၊ ၿဖန္ေၿဖၾကရမည္ ၿဖစ္ၿပီး တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ေခ်မႈန္းဖ်က္ဆီးလိုက္ၿခင္းၿဖင့္ ၿပႆနာ တစံုတရာတို ့သည္ ေက်လည္၊ ၿငိမ္းေအးသြားမည္ မဟုတ္ဟုဆိုသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ၄င္းက ႏိုင္ငံေရးအား ‘အၾကမ္းဖက္ၿခင္း ႏွင့္ ဖိအားေပးၿခင္းတို ့
အစား ညိ ွႏႈိင္းၿဖန္ေၿဖၿခင္းကိုသာ ေရြးခ်ယ္ေသာ လူ ့အဖြဲ ့အစည္း၏ စီစဥ္တည္ရွိမႈ (က်င့္၀တ္မ်ား၊ အေၿခခံ အဖြဲ ့အစည္းၾကီးမ်ား ႏွင့္ ဖြဲ ့စည္းတည္ရွိပံု) ၿပႆနာ (the problem of order) ကို ေၿဖရွင္းေပးသည့္ အရာ’ ဟု ညႊန္းဆိုေဖာ္ၿပသည္။ ထိုကဲ့သို ့ႏိုင္ငံေရးကို ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုက လြတ္လပ္တရားမွ်တေရး၏ အက်ိဳးအေၾကာင္းဆိုင္ရာ သေဘာတရားမ်ား (liberal-rationalist principles) ၌ နက္ရႈိင္းခုိင္မာစြာ အၿမစ္တြယ္ေနေၾကာင္း ၿပသေနသည္။ ၄င္းမွာ အက်ိတ္အနယ္၊ အေၿခအတင္ ေဆြးေႏြးၿခင္း ႏွင့္ ေဆြးေႏြးဖလွယ္ၿခင္း တို ့၏  ၿဖစ္ေၿမာက္ေအာင္ၿမင္ႏိုင္မႈ အေပၚ အခိုင္အမာ ယံုၾကည္သက္၀င္ေနမႈကို အေၿခခံသည္။ ထို ့အၿပင္ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းသည္ မသင့္ၿမတ္၊ မညီညြတ္ႏိုင္ေသာ ပ႗ိပကၡႏွင့္ မဟုတ္ပဲ အမ်ား သေဘာတူညီမႈၿဖင့္သာ ထူးၿခားထင္ ရွားေစသည္ ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈေပၚတြင္လည္း အေၿခခံထားသည္။ တနည္းအားၿဖင့္ လက္ရွိတည္ရွိေနသာ သေဘာကြဲလြဲမႈမ်ားကို ၿခိမ္းေၿခာက္၊ အက်ပ္ကိုင္ၿခင္း ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္ၿခင္းတုိ ့ၿဖင့္ မဟုတ္ပဲ ေၿပလည္ေအာင္ ေၿဖရွင္းႏိုင္သည္ကို ဆိုလိုသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ေ၀ဖန္သံုးသပ္သူတို ့က ခရစ္က္၏ ႏိုင္ငံေရး အေပၚ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံုမွာ လူမ်ိဳးဘာသာစံု သာတူညီမွ်၊ အတူတကြ ေနထိုင္ၾကေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ကိုက်င့္သံုးသည့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား (western pluralist democracies) ၌သာရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္အေပၚ မ်ားစြာ တိမ္းညြတ္ေနသည္ဟု ေ၀ဖန္
ေထာက္ၿပၾကသည္။ အကယ္စင္စစ္တြင္ ခရစ္က္ က ႏိုင္ငံေရးကို ေရြးခ်ယ္တင္ေၿမာက္ခြင့္ ႏွင့္ ပါတီ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈတို ့ၿဖင့္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညိ ွလိုက္ၿခင္း ၿဖစ္သည္။ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ အားၿဖင့္ ၄င္း၏ ႏိုင္ငံေရးအေပၚ ဖြင့္ဆိုသံုးသပ္မႈပံုစံမွာ တစ္ပါတီ စနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ ႏိုင္ငံမ်ား (one-party states) သို ့မဟုတ္ စစ္အစိုးရမ်ား (military regimes) ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာအခါ ကၽြႏု္ပ္တို ့ကို အနည္းအက်ဥ္းသာ ရွင္းလင္းတင္ၿပႏိုင္သည္။

ဤကဲ့သို ့ေသာ ႏိုင္ငံေရးအေပၚ ရႈၿမင္သံုးသပ္ပံု၌ တၿခားရႈၿမင္ပံုတို ့ႏွင့္ ေရာေထြးမွားယြင္းဖြယ္ရာ မရွိေသာ အၿပဳသေဘာေဆာင္သည့္ လကၡဏာတစ္ရပ္ ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေရးသည္ ၿပီးၿပည့္စံုေသာ၊ အေကာင္းဆံုးေသာ (ပ႗ိပကၡ) ေၿဖရွင္းနည္း မဟုတ္ေသာ္လည္း (ႏွစ္ဖက္ညိ ွႏႈိင္း လိုက္ေလ်ာၿခင္း ဆိုသည္မွာ ႏွစ္ဖက္လံုးမွ လိုက္ေလ်ာ၊ အေလွ်ာ့ေပးၿခင္းမ်ား ၿပဳလုပ္ရၿပီး မည္သူမွ် ၿပည့္ၿပည့္၀၀ ေက်နပ္သေဘာတူသည္ မဟုတ္ေခ်) အၿခားေၿဖရွင္းနည္းမ်ား ၿဖစ္ေသာ ေသြးထြက္သံယို သတ္ၿဖတ္ၿခင္း ႏွင့္ စာနာမႈကင္းမဲ့စြာ အၾကမ္းဖက္ရက္စက္ၿခင္း တုိ ့ၿဖင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ပို၍ ႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ ယံုမွားဖြယ္ရာ မရွိေခ်။ ထိုသေဘာတရားအရ ႏိုင္ငံေရးကုိ ယဥ္ေက်းေသာ၊ ယဥ္ေက်းေစေသာ တြန္းအားတစ္ခု အၿဖစ္ရႈၿမင္ႏိုင္သည္။ လူအမ်ားတို ့ကိုလည္း ႏိုင္ငံေရးအား လုပ္ေဆာင္မႈတစ္ခု အၿဖစ္ အသိအမွတ္ၿပဳ၊ ေလးစားလာေစရန္ အားေပးသင့္သည္။ မိမိတို ့ရပ္ရြာ၊ အသိုင္းအ၀ုိင္း၏ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ရန္လည္း ၿပင္ဆင္ထားသင့္ၾကသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ခရစ္က္ က ႏိုင္ငံေရးအား အခက္အခဲ၊ ၿပႆနာမ်ားစြာ ၀န္းရံေနၿပီး မၾကာခဏ ဥေပကၡာၿပဳခံရေသာ လုပ္ရပ္တစ္ခုအၿဖစ္ ၿမင္သည္။ ၄င္းက ႏိုင္ငံေရး၏ အဓိကရန္သူမွာ ‘မည္သည့္ နည္းႏွင့္မဆို ေသခ်ာ ခိုင္မာေစလိုသည့္ ဆႏၵ’ ၿဖစ္ၿပီး ထိုဆႏၵကို ႏိုင္ငံေရး အယူ၀ါဒမ်ား၏ စြဲေဆာင္မႈရွိေသာ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ၊ ဒီမိုကေရစီ၀ါဒ ကို အစြန္းေရာက္ သက္၀င္ယံုၾကည္မႈ၊ အစြန္းေရာက္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ႏွင့္ (မိမိ၏ကိုယ္ပိုင္ ယံုၾကည္ခ်က္၊ အယူအဆမ်ား ကင္းရွင္းေသာ) ဓမၼဓိ႒ာန္က်သည့္ အမွန္တရားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ အာမခံခ်က္ရွိေသာ သိပၸံပညာရပ္ စသည္တို ့အပါအ၀င္ ပံုစံမ်ိဳးစံုၿဖင့္ ထင္ရွားစြာ ေတြ ့ရွိႏိုင္သည္ဟု သတိေပးသည္။

Andrew Heywood ၏ Politics မွ Politics as Compromise and Consensus ကို တိုက္ရိုက္ ဘာသာၿပန္ဆိုသည္။

No comments: